東京大学教員の著作を著者自らが語る広場

ポップアートの表紙

書籍名

Reminded by the Instruments: David Tudor’s Music

著者名

You Nakai

判型など

753ページ

言語

英語

発行年月日

2021年4月

ISBN コード

9780190686765

出版社

Oxford University Press

出版社URL

書籍紹介ページ

学内図書館貸出状況(OPAC)

Reminded by the Instruments: David Tudor’s Music

英語版ページ指定

英語ページを見る

アメリカの音楽家デーヴィッド・チュードア (1926−96) は、ジョン・ケージやカールハインツ・シュトックハウゼンなど名高い実験/前衛音楽の作曲家たちの作品に欠かせない類まれなピアニストとして知られる一方で、ライブ・エレクトロニック・ミュージックと呼ばれる電子音楽のジャンルを確立したパイオニア的な作曲家としても知られています。そしていずれの活動においても、関わった領域の根幹を作り出す仕事をしたと言われています。じっさい他の作曲家が書いたスコアに対するチュードアの創造的な取り組みは「図形楽譜」や「不確定性」など実験音楽の基本を成す方法論を生み出すきっかけとなり、多数の自作回路をネットワーク状につなぎあわせた複合楽器による演奏という独自のアプローチは世界中の音楽家たちに大きな影響を与え続けてきました。しかしながら、チュードアは自分のやっていることについて話したり、書いたりすることをほとんどしない人でした。そのため、彼がどのようなことを考え、どのように音楽を作ってきたかは、研究者はもちろん、身近なコラボレーターたちにとってもずっと謎に包まれてきたのです。
 
とはいえ、こうした謎めいた人物像自体が、パズル好きだった稀代のパフォーマーであるチュードア自身によって演出されたものであるようにも思えます。言葉で自分のやっていることを説明しなかったチュードアは、それと引き換えに異様なほど多くの「モノ」をあとに残しました--夥しい数の自作楽器と回路図やダイアグラム、走り書きのようなスケッチやメモ、1940年代にまで遡るレシートや機器の説明書、断片的なレコーディングの数々。これらのほとんどは残そうという強い意志なくしては残り得なかったものです。つまり、「チュードアというパズル」は「チュードアによって作られたパズル」だと考えることができる。そしてそうだとすれば、それを解く一番良い方法は、図形楽譜に対するアプローチなどに垣間見られるチュードア自身のパズルの解き方を応用することでしょう。このような考えに基づいて、チュードアの方法論を抽出した上で、それを使ってチュードアが残した多くのマテリアルを読み解く作業に取りかかりました。その結果、長いこと隠されていた制作の全貌が見えてきたのです。
 
およそ十年に及んだ研究の成果をまとめた本書は、残されたマテリアルをパズルピースのようにつなぎあわせながら、チュードアの活動と思想を丹念に再構成する世界初の試みです。700ページを超える記述と300点を超える図像を通じて浮かび上がるのは、「演奏者」と「作曲家」のような概念区分をそもそも考慮に入れず、そのつどのパフォーマンスに関わる「マテリアル=楽器」に内在する具体的な原理に焦点を合わせることで音楽を作り出してきた一人の音楽家の特異な実践です。より一般的に言いかえれば、これまで「音」の次元に固執してきた実験音楽の言説と実践を、音を作り出すマテリアルとしての広い意味での「楽器」から再考する研究だと言えるかもしれません。多くの作曲家たちが、「デーヴィッド・チュードア」をピアニストではなく固有の「楽器」とみなしていたことを思い返せば、そのようなまとめは尚更ふさわしいようにも思えます (たとえば、チュードアと活動を共にした音楽家ニコラス・コリンズは、本書を「トランジスタ登場以降の音楽分析のパラダイムを変える画期的な研究」と評してくれています)。ただし、一般的な次元に回収されない個別の取り組みに固執することこそ、本書を貫くチュードアの教えでした。だからこそ、この本を手にとってじっさいにページをめくってくれる読者が日本でも現れることを願っています。
 
*付属ウェブサイト (http://remindedbytheinstruments.info) には多くの楽器やダイアグラム、インタヴューの書き起こしなどが掲載されています。
 

(紹介文執筆者: 総合文化研究科・教養学部 准教授 中井 悠 / 2021)

本の目次

IN: THE OTHER SIDE
 
CHAPTER 1: PIANO
I: Escapement Mechanism
A: Piano
B: Music of Changes
C: Synergies
D: Material Bias
II: David Tudor
A: Cues
B: Pieces of Flesh
C: Affective Athleticism
D: Game with Simple Variations
 
CHAPTER 2: AMPLIFIED PIANO
A: Amplified Piano
B: Variations II
C; Field Conditions
D: Musik im technischen Zeitalter
E: Co-compositions
 
CHAPTER 3: SOUND SYSTEMS
I: Ten Selected Realizations
A: Improvisation Mnemonic (Realization 10)
B: Parametric Objects (Realizations 2, 5, and 7)
C: Points of Departure (Realization 3)
D: Sound Systems (Realization 8)
II: Fontana Mix (Version for Bass Drum and Electronics)
A: April 15, 1967
B: Compositions
 
CHAPTER 4: BANDONEON!
I: Instrumentalization of Sound
A: Cybersonics
B: Influences
C: Musica Instrumentalis
II: Giant White Noise Generator
A: Möbius- Strip
B: Bandoneon!
C: Saturated Amplifiers
 
CHAPTER 5: PEPSI PAVILION
A: Pepsi Pavilion
B: Pepsi Pieces
C: The View from Inside
 
CHAPTER 6: ISLAND EYE ISLAND EAR
A: Knavelskär
B: Island Eye Island Ear
C: Instrumental Natures
 
CHAPTER 7: NATURAL OBJECTS
I: Sources
A: Double Music
B: Activities for Orchestra (Source A)
C: Reunion/Video III (Source B)
II: Versions
A: Untitled
B: Natural Objects
III: Series
A: Toneburst
B: Revivals
C: Indeterminacies
 
CHAPTER 8: (LIKENESS TO) VOICES
I: Likeness to Music
A: Pulverization of Language
B: Solo(s) for Voice(s) No.2
II: Likeness to Speech
A: Speech Synthesizer
B: Forest Speech
C: Dramatis Personae
D: Weatherings (Nethograph)
E: Phonemes
III: Likeness to Language
A: Imaginary Patois
B: A Likeness to Voices
 
CHAPTER 9: REFLECTIONS
I: Positive
A: Fragments
B: Hedgehog
II: Negative
A: Wind
B: Reflections
C: Virtual Ground
 
CHAPTER 10: NEURAL SYNTHESES
A: Universal Instrument
B: Neural Syntheses
C: Reminded by the Instruments
 
OUT: MAPS & FRAGMENTS
 
Acknowledgments (or Dramatis Personae)
 
Appendix A: Notable Realizations
Appendix B: Rainforest Amplifiers
Appendix C: Matrix Map Diagrams
 
Bibliography
Index
 

関連情報

書評:
Reminded by the Instruments is not a biography per se, but rather an elaborately detailed consideration of Tudor’s music as a biography-of-sorts. This aim is pursued with full diligence by way of examining the many instruments (primarily electronic) Tudor utilized to achieve his works. […] While Tudor rarely left a totally clear indication of exactly what he did in every performance, or even precisely which instrument(s) he applied and how, Nakai’s relentless pursuit allows him to reconstruct much, if not all, of what Tudor was up to on such occasions. This required an impressive amount of backward-looking detective work, with Nakai drawing upon every clue possible, from receipts to audience/observer commentaries along with Tudor’s itineraries and his own (usually quizzically misleading) recorded responses to queries.”- Patrick James Dunagan 評 (『rain taxi』 2022年1月)
https://www.raintaxi.com/reminded-by-the-instruments-david-tudors-music/
 
“Based on the research materials explored to create this book, it’s fair to say that this isn’t a biography. It really is a document of David Tudor’s music through and through, and to some extent David Tudor as a legendary or somewhat mysterious person will remain elusive as you read this book. But you will likely understand his work and his methods, and to the degree that he seemed so deeply invested in his work, perhaps this is enough.” - Scott E. Scholz評 (『Polley Music Library Show』 20219月)
https://lincolnlibraries.org/bookguide/staff-recommendations/staff-recommendations-index/staff-recommendations-september-2021/
 
"The narrative is pieced together from painstaking archival research, interviews with Tudor’s associates, and through Nakai’s own music making experiments. By exploring practical ways of discovering and knowing alongside his archival and analytical research, the author created for himself the “hunting and testing grounds” for the ideas he elaborates and interrogates in the book. Nakai’s style is clear, elegant and refreshingly free of academic jargon and intellectual posturing. Anyone can pick this book up and become engrossed, from the level of the casual and curious all the way to postgraduate researchers and musicologists." - Leah Kardos 評 (『The Wire』Issue 449 2021年7月)
https://www.thewire.co.uk/issues/449
 
“Throughout the book, Nakai demystifies Tudor and his process. Electronic music of the past is often portrayed in a dreamy, magical light—a hazy historical landscape filled with misty, otherworldly sounds. But while the music of a bygone era may seem ineffable, it is not inaccessible. Listening to it can be a glorious and transcendent experience, but its inner workings can be made legible. Writers, historians, and researchers can help make those sounds understandable to the wider audience by exploring hidden meanings and developing a vocabulary to explain them more fully. Making the past legible empowers us. These composers weren’t perfect, omniscient geniuses. While there will never be another David Tudor, shedding light on his creative process makes one think, ‘Maybe I could do something like that, too.'” - Geeta Dayal 評 (『4 Columns – Experimental Music』 2021年6月)
https://4columns.org/dayal-geeta/reminded-by-the-instruments
 
"On page 85 at the moment. At this point, words are inadequate to express my admiration for You Nakai’s achievement with this book, and the depth of its effect on my understanding of not just its subject (Tudor) but the entire world of postwar avant-gardeism. […] About every 15 pages I have to put the book down and try to assimilate the revelations that “Reminded…” dishes out, and then get out other books on Cage and Stockhausen, and recordings, and dig the new perspectives Nakai’s research and insight have bestowed upon them. And this is still chapter one I’m talking about!" - Tom Djll 評 (『goodreads』  2021年4月16日)
https://www.goodreads.com/review/show/3927986484?book_show_action=true&from_review_page=1
 
“Nakai’s work illuminates the mystery between the inputs Tudor used to activate his electronic systems, the actions he took during his performances and the output of the sounds the audience hears. Reminded by the Instruments, one can say with confidence, is the definitive book on Tudor’s compositions and compositional practices and is invaluable for scholars, musicians and composers who want to understand Tudor’s processes and, in the future, perform them.”
- Julie Martin (Director, Experiments in Art and Technology)
 
"It is not unusual to have scholarly books written about the output of one composer, but it is rare to find one of such length written with such passion and with such complete and extensive information ... . One is presented with a creative thinker who is not just a pianist/organist, not just a composer, but also an electronics genius and an experimenter with sounds that had not previously been used in the context of classical music ... this book will convince the reader that Tudor's life was rich indeed." - D. L. Patterson, CHOICE
 
"A groundbreaking book that not only provides unique insight into the work of one of America's most influential if enigmatic electronic pioneers, but shifts the very paradigm of musical analysis in the aftermath of the transistor." - Nicolas Collins, Professor, Department of Sound, The School of the Art Institute of Chicago
 
"You Nakai's book is a remarkable achievement that illuminates the breadth and depth of David Tudor's life and work as a composer-performer. Based on extensive analytical research and interviews with Tudor's surviving creative associates, it charts his evolution from organist and virtuoso pianist to his innovative live-electronic music, ending with his final explorations of soundand space. Engagingly written and eminently readable, this extraordinary study offers fresh insights into Tudor's reclusive personal life and elusive creative complexities." - Gordon Mumma, composer, Professor Emeritus, University of California
 

このページを読んだ人は、こんなページも見ています